VORES DESIGNFILOSOFI

Den perfekte bycykel

Forestil dig den ideelle by. Tænker du som os, er den ren, fredelig og visuelt betagende - ikke mindre pulserende end de byer, vi allerede nu trives i, men renere og i større harmoni med naturen og miljøet.

Det er denne drøm, der driver os, når vi designer og udvikler bycykler, som er med til at ændre det urbane miljø. Vores mål er at skabe et paradigmeskift i den måde, samfundet anskuer transport på: at konkurrere direkte med biler ved at designe cykler, der er så smukke, at de giver vores byer ny mening og gør os sundere, gladere og mere forbundne, end bilen nogensinde var i stand til.

Kort sagt kan vores cykler og de, der kører på dem, gøre verden til et smukkere sted ved at forene vores fremtidsdrømme med nutidens behov. Det kræver kun én cykeltur at forstå den forskel, vi kan gøre, når cykel, rytter og design smelter sammen.

DESIGNERE

Biomegas skandinaviske designtradition fornægter sig ikke. Vi har brugt mange kræfter på at forblive tro mod en klar urban profil, et enkelt udtryk og et simpelt Human-Machine interface. Vi har perfektioneret vores cykeldesign gennem hele produktlinjen i tråd med vores cykeldesignfilosofi. Biomega er det første cykeldesignfirma, der bruger alle sine kræfter på at gøre cyklen til et rent designprodukt; vi er sat i verden for at designe den perfekte bycykel og udforske dens grænser.

Biomegas cykeldesignere arbejder med stor ekspertise ud fra fire designprincipper:

INTEGRATION, KØREEGENSKAB (DRIVABILITY), HOLDBARHED og SYNLIGHED

Derudover har hver enkelt cykeldesigner sin egen tilgang til den perfekte bycykel.
Marc Newson var den første cykeldesigner på Biomega-holdet. Hans futuristiske, teknisk stringente og serielle tilgang til cykeldesign har sat sit præg på Biomegas cykeldesignsprog. Jens Martin Skibsted og cykeldesigngruppen KiBiSi har med sit brede produktdesign og sin unikke kreative retning haft lige så stor indflydelse. Og Beatrice Santiccioli, Apples tidligere farveekspert, valgte de originale farver på Biomegas cykelkollektion. Biomegas oprindelige mission var at skabe en følelse af optimisme inden for bæredygtig transport.

“Jeg har forsøgt at skabe
øjeblikkelige klassikere til Biomega”

Jens Martin Skibsted, grundlægger

Jens Martin Skibsted

“Jeg har forsøgt at skabe øjeblikkelige klassikere til Biomega-brandet. Det lyder måske lidt langt ude, men jeg tror, at man kan disciplinere dig selv til at øjne et objekts fænomenologi og gengive dets essens i et specifikt design, der passer til ens tid og omgivelser, uden at det mister sin appel over tid. Således bliver det en modsætning til blot at være et modefænomen.”

Jens Martin Skibsted er cykeldesigner og designfilosof. Han er grundlægger af Biomega og KiBiSi - en førende skandinavisk produktdesigngruppe. Hans cykeldesign er udstillet i de permanente samlinger på Dansk Design Museum, MoMA (New York), Le CNAP (Paris) og SFMoMA (San Francisco). Jens Martin Skibsted blev hædret som Young Global Leader af World Economic Forum og har modtaget adskillige priser og udmærkelser. Han har talt på Davos, DLD, Design Indaba og TED. Han er næstformand for World Economic Forums Global Agenda Council on Design Innovation. Han er en desuden forfatter og gæsteblogger for Fast Company.

KiBiSi blev grundlagt i København af Lars Larsen, Bjarke Ingels Group og Jens Martin Skibsted. Hver partner bidrager med kundskab og erfaring inden for hvert sit felt og tilfører KiBiSi banebrydende viden og knowhow inden for bl.a. arkitektur, design, møbler, elektronik, transport, moderne kultur og livsstil.

Lars Larsen

Lars Larsen er en kendt industriel designer med en ligefrem tilgang til cykeldesign. Han fusionerer det bedste fra alle samfundsklasser i den moderne kultur: fra kunstscenen og gaden, over modehuset og til værkstedet. Lars’ øje for åbenlyse og enkle løsninger på komplekse cykeldesignproblemer har både skaffet ham priser og øjeblikkelig anerkendelse som én af skandinavisk designs mest lysende stjerner.

Lars Larsen har modtaget priser og international anerkendelse, både for sit individuelle arbejde og som stiftende KiBiSi-partner og KiBiSi Head of Design. Som nyudklækket industriel designer modtog Lars sin første pris som Danmarks bedste upcoming designer. I årenes løb har han forsvaret denne titel med Berlingske Business talentpris, Talent 100 i 2010 og samme år modtagelse af den danske Designpris for sit hovedtelefondesign for Aiaiai.

Lars' arbejde er i dag repræsenteret på SFMOMAs permanente udstilling og var i 2012 udstillet på museets ”Less and More: the Design and Ethos of Dieter Rams” side om side med ikoniske designstykker som iPhone og MacBook Air. Hans virke i regi af designstudiet Kilo blev nomineret til Design Of The Year af Design Museum London i 2012, og senest har han modtaget en Red Dot Design Award - Best of the Best for sin magnetiske cykellygte iFlash One, designet i KiBiSi-regi.

Bjarke Ingels

Bjarke Ingels startede BIG Bjarke Ingels Group i 2005 efter at have grundlagt PLOT Arkitekter i 2001 og arbejdet hos OMA i Rotterdam. Med en række prisvindende designprojekter og bygninger har Bjarke fået ry for at designe bygninger, der er lige så programmatisk og teknisk innovative, som de er omkostnings- og ressourcebevidste. Bjarke har modtaget adskillige priser og udmærkelser, herunder Kronprinsparrets Kulturpris i 2011, Den Gyldne Løve på Venedig-biennalen i 2004 og The ULI Award for Excellence i 2009. I 2011 tildelte Wall Street Journal ham prisen Architectural Innovator of the Year. I 2012 tildelte American Institute of Architects 8Tallet sin ærespris og kaldte det "et komplekst og eksemplarisk eksempel på en ny typologi.”

Sideløbende med sin arkitektoniske praksis underviste Bjarke ved Harvard, Yale, Columbia og Rice Universiteterne og er æresprofessor ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København. Han er en hyppig offentlig taler og har talt på fx TED, WIRED, AMCHAM, 10 Downing Street og World Economic Forum.

Marc Newson

“Min tilgang til de to cykler kan sammenlignes med den kreative tegneproces med at forbinde prikker; jeg ledte efter den enkleste metode til at forbinde styrfittings til enten bundbeslaget eller sædet og derefter til baghjulet. Det var også vigtigt for mig at udelade alt det overflødige og samtidig skjule alle de grimme dele såsom kablerne.”

Marc Newson beskrives som sim generations mest indflydelsesrige designer. Hans kunder tæller en bred vifte af de mest kendte og prestigefyldte brands i verden. Han har bl.a. været kreativ direktør for Qantas Airways. Marc Newson blev optaget i Time Magazines "100 mest indflydelsesrige mennesker i verden" og har modtaget adskillige priser og udmærkelser.

Han blev udnævnt til The Royal Designer for Industry i England, modtog et æresdoktorat fra Sydney University, udfører adjunktprofessorater ved Sydney College of the Arts og Hong Kong Polytechnic University, og senest fik han tildelt den Britiske Imperieorden af Dronning Elizabeth II. Hans værker findes i mange større museumssamlinger, herunder MoMA i New York, Londons Design Museum og V&A, Centre Georges Pompidou i Paris og Vitra Design Museum i Schweiz.

Ross Lovegrove

Ross Lovegrove er en designer og visionær, hvis arbejde har haft stor indflydelse på vores måde at betragte den tredimensionelle verden på.

Inspireret af naturens logik og skønhed udgør hans design en treenighed mellem teknologi, materialevidenskab og intelligent organisk form. Dette har banet vejen for, hvad mange industrielle ledere betragter som det 21. århundredes nye æstetiske udtryk. Hans design har altid en dybt menneskelig og ressourcefuld tilgang, og alt hvad han rører ved får et hint af optimisme og innovativ vitalitet: fra kameraer, over biler, til tog, luftfart og arkitektur.

Lovegrove har vundet adskillige internationale priser, og hans arbejde har fået stor bevågenhed og er udstillet internationalt på bl.a. Museum of Modern Art i New York, Guggenheim Museum NY, Axis Center i Japan, Pompidoucentret i Paris og på Design Museum, London. I 1993 kuraterede han sin første permanente samling. Hans værker kan nydes i de permanente samlinger på designmuseer verden over, bl.a. Museum of Modern Art i New York (MOMA), Design Museum i London og Vitra Design Museum i Schweiz.

Biomega

VORES FILOSOFI

Biomegas filosofi er at optimere teknologi, etik og æstetik gennem: New Tech, New Ethics, New Aesthetics.

Teknologi / New Tech

High-tech (eller højteknologi) er et underligt koncept. Ordet 'high' hentyder blot til, at der er tale om megen teknologi. Men hvem bekymrer sig ærligt talt om, hvor højteknologisk et givent produkt er? Det handler om kvalitet frem for kvantitet. Når vi designer vores cykler, arbejder vi med to tech-koncepter: mega- og meta-tech. Megateknologi sker, når fascinationen for en bestemt teknologi bliver drivkraften for cykeldesignet. Innovation opstår her ud fra en sammensmeltning af form, funktion og den specifikke teknologi. Meta-tech sker, når teknologi bliver bærende for cykeldesignet og efterfølgende kan forårsage paradigmeskift i anvendelsen af teknologi.

Etik / New Ethics

Etik betragtes ofte som et statisk imperativ: Du skal gøre x, y og z. I vores arbejde med Total Quality Management står det klart for Biomega, at "det etisk gode" snarere handler om kvalitetsforbedring gennem processtyring end et forsøg på at opnå en absolut og statisk tilstand. Etik kan ganske enkelt handle om at raffinere tingene og gøre dem bedre og bedre.

Æstetik /New Aesthetics

Vores tradition for stil og værdi har danske rødder. Dog er dansk design i mange tilfælde blevet sin egen pastiche: overdreven, livløs minimalisme. Det var ikke de danske mestres hensigt. Vi har ledt efter et mere muntert fundament i dansk design og givet det en ny retning, som vi har døbt organisk minimalisme. Denne stil var forankret i møbler og sidenhen i dansk indretningsdesign. Nu flytter vi de danske interiørtraditioner med udenfor og indretter byen herefter.

Læs også

Biomega

Forhandlere

Find os tæt på

Udforsk
Biomega

Cykler

Vejene ringer

Udforsk

Læs også

Biomega

Designfilosofi

Minimalistisk design.
Maksimal oplevelse.

Udforsk
Biomega

Cykler

Vejene kalder

Udforsk